Tuesday, January 4, 2011

3ccd vs 1ccd



Panasonic MD10000

di beli sekitar tahun 2008..ingat lagi waktu tu kalau pakai video ni da kira ok la klau nk shoot wedding event ke hape ke... kelebihan camcorder ni kt 3ccd means Charge Coupled Device, senang cite bila kita shoot akan membolehkan cahaya yang masuk membiaskan 3 warna yg berbeza iaitu merah, hijau dan biru.. dan ketiga-tiga kaler tersebut boleh dibaca dengan kadar yang tinggi oleh sesebuah camcorder 3ccd. 3ccd ni adalah chip yg kumpul cahaya rakaman sebelum direkod masuk dalam DV tape.

apa bezanya camcorder 1ccd ngn 3ccd??

camcorder 1 ccd menggunakan "bayer filter array" (thanks to en wiki for da info) bg mrakamkn 3 kaler iaitu RGB ; red,green and blue di dalam SATU chip sahaja berbanding 3ccd yg mempunyai TIGA chip berlainan yang setiap satunya merakamkn kaler yang berlainan.
1chip for red
1chip for green
1chip for blue.
so, kombinasi yg terdapat di dalam 3 kaler ini akan direkod masuk ke dalam satu lapisan, dan kemudiannya apabila kita display kembali, hasilnya adalah amat memuaskan berbanding camcorder 1ccd yang berkongi kaler di dalam 1 chip sahaja. so warnanya agak kureng berbanding camcorder 3ccd.
post sebelum ni aku ada letak video yg dirakam menggunakan camcorder ni..
tapi di edit didalam frame size 1920 x 1080. widescreen aspect ratio 16:9
bukan apa, sje nk kualitinya lebih baik dari standard definition. xmampu lagi nk pakai HD, edit dalam HD pon ok la..hehe

No comments:

Post a Comment